Pressemeddelelse d. 12. december 2017:

Dashcams - Hvad er nu det for noget?

Lyset skifter til grønt, og du sætter i gang – og ”BANG”, siger det!
Hvad var det, der skete? - og hvem har skylden?

I de fleste tilfælde er der heldigvis vidner, de fysiske skader eller andet der kan hjælpe med at afgøre skyldsspørgsmålet. Men i mange tilfælde ender det med delt skyld og dermed risikoen for, at du fremover får en højere præmie på din forsikring, og at du må betale selvrisikoen.

I Østeuropa har dashcams i årevis været en stor hjælp ved ulykker, forsikringssvindel, vejvrede og anden kriminalitet. Alt fanges på kameraet. I løbet af de sidste par år har succesen bredt sig til England, hvor der sidste år blev solgt mere end 400.000 dashcams.

I gennemsnit tager det 146 dage at få en forsikringsskade på bilen behandlet i England, men med en dashcam-optagelse af hændelsen, tager det knapt en uge. Det er faktisk kommet så vidt nu, at flere forsikringsselskaber giver op til 20% rabat på forsikring, hvis man kører med et dashcam.

Men hvad er et dashcams så for en størrelse?
Det er et lille videokamera, der placeres i forruden eller på instrumentbrættet. Det spænder fra de helt små selvbetjente kameraer, til kvalitetsudgaverne med funktioner, der gør brugen nem og billedkvaliteten i top.

De fås blandt andet med:

- Vidvinkel (fish eye) så der optages i en 140 graders vinkel

- Bevægelsescensor så det selv tænder, når bilen startes,
  eller hvis nogen rammer bilen, mens den holder parkeret

- Gps-funktion så du kan se, hvor du har kørt og hvor hurtigt etc.

- Med Wifi kan videofilm overføres direkte til mobilen

- Objektiv der også kan optage om aftenen i mørke

Et dashcam er dit uvildige vidne, der fanger alt fra uheld og vejvrede, til den flotte solnedgang og den smukke natur du kører igennem, når du er på landevejen.

Men er det lovligt?

Ja, hvis du filmer på offentlig vej, og enkeltpersoner ikke optræder på en måde, så de er det primære objekt i billedet, så er det lovligt, - også hvis du offentligtgør filmen.
Det er iøvrigt de samme regler som gælder for optagelser foretaget med en mobiltelefon eller lign.

Kører du bil, varevogn, bus, eller lastbil arbejdsmæssigt? - eller er du måske håndværksmester, vognmand eller lignende?
Så er du enten selv meget på vejene eller har ansatte, der kører i dine biler, - langt flere timer end de fleste andre mennesker. Det gør sandsynligheden for, at du vil opleve noget afgørende for en sag langt større. Nogle branchepersoner mener faktisk, at alle professionelle chauffører burde have et dash cam i bilen, så de på den måde vil kunne hjælpe politiet, og ikke mindst sig selv i forbindelse med eksempelvis skyldsspørgsmål ved ulykker.

Der er masser af valgmuligheder indenfor mærker og kvaliteter af kameraerne. Nextbase er markedsledende i England og har over 80% af markedet. Dette har årsag i den høje billedkvalitet, nem montage og den lette brug.

Hvor kan jeg købe et Nextbase?

Nextbase forhandles af Euronics butikker og på deres hjemmeside, samt på FDM's hjemmeside.

Distributør i Danmark:  JA Micro A/S.
Du er også velkommen til at tage direkte kontakt til JA Micro: 3322 3999.